×

Overzicht trapsensoren

De trap sensor of ook wel aangeduid met de afkorting PAS (Pedal Assist Sensor) is vaak het moeilijkst te plaatsen onderdeel. In ons assortiment worden daarom 4 verschillende types aangeboden waardoor voor nagenoeg alle situaties een oplossing geboden kan worden.

Sensoren

TypeI234
Omschrijving Standaard Sensor met zijwaardse kabel Sensor voor deelbare schijf BSA sensor
Toelichting Door de achterwaardse kabeluitvoer kan deze alleen met beugel gemonteerd worden Door de zijwaardse kabel uitvoer kan deze ook zonder beugel(met dubbelzijdige tape of epoxylijm) aan het frame bevestigd worden De houder wordt met tiewraps bevestigd aan het frame BSA kan op de as geschoven worden en wordt op zijn plaats gehouden middels de vertanding
Magneetschijf combinatie Alleen standard Ø55 mm magneetschijf Zonder beugel met alle magneetschijven bruikbaar Ook bruikbaar met andere magneetschijven groter dan Ø60 mm Geintegreerde magneetschijf

Magneetschijven

OmschrijvingStandaardMet uitneembaar middendeelOversizedTandwiel-bevestigingDeelbaar
Diameter magneetcirkel55 mm57 mm64 mm en 66 mm66 mm68 mm
ToelichtingStandaard in de setOok plaatsbaar op kleinste tandwiel triple crankstel 4 nokken voor klempassing op kleinste tandwielSchijf is deelbaar waardoor plaatsbaar zonder crank los te maken

Sensor Type 1

Deze PAS is he meest universeel toepasbaar en wordt daarom standaard geleverd in onze ombouwsets. De PAS bestaat uit een losse magneet schijf en een sensor. De dikte van de schijf is 3,5 mm. Indien de ruimte tussen crank en bracket minder is dan 3,5 mm kan meestal met een vijl iets van de binnenzijde van de crank afgehaald te worden om de schijf passend te maken. In onze uitgebreide handleiding staat ook beschreven hoe de PAS geplaatst kan worden bij: - Shimano Hollowtech-2 crankstel - Geperste Gazelle trapas - In kettingkast op beugelkettingkast

Sensor type 2

Deze sensor is vergelijkbaar met type 1 met dit verschil dat de kabel zijwaarts wordt uitgevoerd. De sensor kan van de beugel afgenomen worden en met epoxy lijm of dubbelzijdige tape op het frame vastgezet worden (voor het lijmen de onderkant even glad schuren). De sensor kan dan gecombineerd worden met een grotere magneetschijf waardoor meer variatie mogelijk is.

Sensor type 3

Bij deze trapsensor hoort de deelbare schijf, maar kan ook met de andere schijven gecombineerd worden. Door de deelbare schijf hoeft de crank niet van de trapas genomen te worden en is voor de montage geen speciaal gereedschap (cranktrekker) nodig.

Sensor type 4

De BSA-sensor is de PAS die het makkelijkst te monteren is. Bij de BSA-sensor vormen de schijf en sensor één geheel. Na het afnemen van de crank kan de BSA sensor eenvoudig op de as geschoven worden, waarna de crank terug geplaatst wordt. In tegenstelling tot PAS type 1, is de BSA sensor niet bijna toepasbaar en heeft de BSA sensor een aantal beperkingen:
  • * In de lager cup moet de vertanding zitten zoals op de foto
  • * De cup mag niet te diep in de bracket gedraaid zijn
  • * De ruimte tussen de crank en bracket moet minimaal 4 mm zijn.
  • * De as dikte moet 16 ± 0,5 mm zijn. 17 mm is al te dik.

Montage

De PAS is altijd gevoelig voor de draairichting van de magneetschijf en werkt maar naar een richting. Als de magneetschijf verkeerd om gemonteerd is gebeurd er niets of kan de motor gaan draaien bij achteruit trappen. De pijlrichting op de schijf is alleen correct bij linkerzijde montage. Indien door niet correcte plaatsing de draairichting verkeerd is hoeft bij onze LCD displays de schijf niet los genomen te worden. Men kan met de instellingen van de C1 waarde in het menu de draairichting omkeren.

Bij losse montage van de sensor (type 1 en 2), dus zonder gebruik te maken van de beugel, moet de sensor altijd dezelfde richting t.o.v. het hart van de trapas hebben, dus de richting die de sensor zou hebben als deze op de beugel zou zitten. Een paar graden afwijken op de loodlijn door de trapas is toegestaan maar zeker niet meer dan 7 graden. Bij type 3 moet de punt van de sensor altijd op het hart van de trapas gericht zijn.

De PAS kan zowel op linker als rechter crank geplaatst worden maar wordt meestal aan linkerzijde gezet, omdat deze zijde makkelijker toegankelijk is. Is er te weinig ruimte tussen crank en bracket (bv Truvativ crank) dan kan overgegaan worden op een grotere diameter schijf met een groter gat in het midden. De schijf wordt dan bevestigd aan het (kleinste) tandwiel.