Algemene informatie ebike elektromotor

De eerste generatie wielmotoren waren de relatief zware direct drive motoren, dus zonder toerental reductie (geen interne tandwielen). Momenteel wordt hoofdzakelijk nog de veel lichtere gear- of compact-motor toegepast. De compact motor heeft een hoger RPM (toerental) en het RPM wordt met een planetair tandwiel stelsel verlaagd naar de wielsnelheid.

Alle motoren die wij leveren zijn compact motoren. Een ingebouwd vrijwiel zorgt ervoor, dat de motor niet meedraait als de ondersteuning uitstaat, zodat er geen hogere weerstand is bij gewoon fietsen.

De borstellose elektromotor is een 3-fasen motor met hall-sensor sturing.

In de motor zit een speedsensor voor de snelheidsmeting.

In de motor aansluitkabel zitten in totaal 9 draden: 3 dikkere stroom voerende (fase) draden en 6 dunne draden voor de hallsensors.

In onze webshop wordt een grote variatie aan wielen met ingebouwde motor aangeboden. In het geval niet de juiste keuze wordt aangeboden bestaat de mogelijkheid een losse motor, spaken en velg te bestellen, om zelf een wiel te bouwen.

De plaats van de motor.

Wij leveren drie type motoren. Voorwiel, Midden en achterwiel motoren. Elke motor heeft zijn voor- en nadelen. Lees voor een juiste keuze deze informatie.

1 Voorwiel motoren.

-  V-brake motor. Deze motor is geschikt voor gebruik met velgrem of schijfrem.

-  Roller-brake motor. Deze motor is geschikt voor fietsen met een naaf rem.

 

2  Achterwiel motoren

De achterwiel motor is uitsluitend in V-brake of disc uitvoering leverbaar. De motoren zijn voorzien van een freewheel body voor opname van een cassette Shimano compatibel.

 

3. Middenmotor

De 8-fun (Bafang) middenmotoren zijn leverbaar in 250 watt  en in 350 watt uitvoering. De motor wordt in de bracket van het frame bevestigd. De bestaande trapas wordt verwijderd en de nieuwe trapas, die een onderdeel van de motor is, wordt in de bracket geschoven.
Bij de midden motor is geen voorderailleur meer mogelijk.

 

De motor snelheid

Alle motoren bezitten een maximaal toerental (RPM) wat ze kunnen halen. Het maximale RPM zit “ingebakken” in de motorwikkelingen. Als een motor gewikkeld is om 220 RPM te draaien zal deze nooit sneller dan 220 RPM draaien.

De Europese regelgeving omtrent trapondersteuning bij elektrische fietsen schrijft voor dat de ondersteuning tot maximaal 25 km/h actief mag zijn en het vermogen niet meer dan 250 watt mag bedragen.

Om aan de regelgeving te voldoen zijn onze standaard wielen voorzien van motoren volgens tabel 1.

 

Tabel 1: toerentallen voor trapondersteuning tot 25Km/h.

 

Wiel diameter RPM RPM
inch onbelast Belast
20 295 275
24 250 230
26 235 215
28 220 200

 

De in de webshop vermelde motortoerentallen zijn de onbelaste RPM.

 

High speed motor

Geheel op eigen verantwoording kunt u een set samenstellen met een hoger vermogen en/of snelheden.

Als een motor voor 20 inch gebruikt wordt om een 28” wiel te maken, zal de maximale snelheid op ca 295/220 x 25 =  34km/h uitkomen.

Het hoogste toerental dat wij leveren voor onze V-brake motoren bedraagt 350 RPM. Met deze motor ingebouwd in een 28”wiel en een 17A controller kant een snelheid van ruim 45km/h gehaald worden.

 

Het motor vermogen

 

Het vermogen wat de motor levert wordt geregeld door de controller.

Voor de standaard set is de nominale stroom ingesteld op 7A en het afgeven vermogen bedraagt dan (36v x 7A)  250 watt. De piekstroom die de controller kan leveren is 14A en met de hogere piekstroom kan geregeld worden dat het afgegeven vermogen steeds 250 watt is. De motor heeft hierdoor een hoog aanloop koppel en voelt zeer krachtig aan. Hiermee onderscheiden onze systemen zich van veel andere systemen waarbij het opgenomen vermogen max 250 watt is en het afgegeven vermogen beduidend lager ligt.

 

Onze standaard V-brake motoren, zijn ontworpen op een vermogen van 350 watt (voor  toepassing op de Amerikaanse markt). Om aan de Nederlandse regelgeving te voldoen is in onze “standaard set” het vermogen met een 14A controller begrensd op 250 watt. Als de V-brake motor gecombineerd wordt met een 17A controller neemt het afgegeven vermogen toe tot 350 watt.

De rollerbrake motoren zijn smaller gebouwd om ruimte te creëren voor de rem. Deze motoren mogen maximaal 250 watt belast worden.

Voor de zwaardere 500 watt motor is een 22A controller beschikbaar.